نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
8369
-
الف
+

ارگ شاهی «جبل السراج» تجلی تاریخ هزاران ساله افغانستان + تصاویر

در این گزارش با ارگ شاهی «جبل‌السراج» در ولایت پروان بیشتر آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم2، ارگ شاهی «جبل‌السراج» در ولسوالی جبل السراج ولایت پروان موقعیت دارد. این ارگ شاهی در زمان حکومت امیر حبیب‌الله خان، پادشاه افغانستان ساخته شده است.

مقام‌های محلی ولایت پروان می‌گویند که حبیب الله خان از این ارگ به‌عنوان تفریح‌گاه استفاده می‌کرده است.

به گفته‌ مقام‌های ریاست اطلاعات و فرهنگ افغانستان این ارگ شاهی در سال ۱۹۰۷میلادی به فرمان «امیر حبیب الله خان» ساخته شده و در زمان حاکمیت او این قصر به‌نام «سراج الامصار» یاد می‌شد. 

ارگ شاهی «جبل‌السراج» در دوران حاکمیت طالبان بیشترین آسیب را دیده بود که در سال های اخیر بازسازی شد.

مقام‌های ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت پروان می‌گویند که در ساخت این قصر به ‌خوبی دیده می‌شود که از سبک‌های معماری دوران غوریان و تیموری‌ها استفاده شده است.

«احمد علی کهزاد» در کتاب «افغانستان در پرتو تاریخ» نوشته است: در اطراف ارگ 150 اتاق به استفاده محافظین ساخته شده بود که اکثر عساکر نظامی در همین برج ها از ارگ محافظت می کردند.

شیشه ها هم از بلور پنج ملی کار شده بود، مواد تعمیراتی که در اعمار ارگ کار شده بود به شکل پخته و خام بود، دیوار ها و برج ها از گل محلی اعمار شده که در آن سوراخ های ترصد هنوز هم موجود است.

این بنای ارزشمند رازها و حکایاتی را از زمانه های دور در خود جای داده است و همچنین نمایانگر معماری پیچیده تیموری و غوری است که مبین فرهنگ و مدنیت مردم این خطه باستانی می باشد.

در دیوارها و برج های این ارگ اشکال گوناگون درها و پنجره هایی وجود دارد که قلب هر انسان هنر دوست را به خود می کشاند و ذهن هر پژوهشگری را به شگفتی وا می دارد.

م ح

نظر شما
ارسال نظر